Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Vineyard graphic

3 dingen die ik cool vind aan de Vineyard-beweging

Een reactie plaatsen

Afgelopen weekend hadden we het jaarlijkse kampeerweekend van mijn kerk, de internationale Vineyard-gemeente in Groningen. Dat kampeerweekend alleen al is één van de redenen waarom ik het een coole kerk vind (foto hier). Sinds ik hier lid ben, heb ik me echter ook verdiept in de achtergrond van de Vineyard-beweging en kom ik meer coole dingen tegen. Er zijn drie basisprincipes die me enorm aanspreken in Vineyard, niet in de minste plaats omdat ze ook daadwerkelijk praktisch toegepast worden in de gemeente. Ik leer veel van deze drie principes en dat is ook de reden dat ik ze in deze blog wil delen. (Zie het dus niet als een promopraatje voor mijn kerk. Het was vooral dat ik de titel ‘3 lessen die ik geleerd heb van Vineyard’ niet erg aansprekend vond.)

1. Er is geen binnen en buiten

Stel je een plaatje voor met een cirkel. Binnen de cirkel staan puntjes en buiten de cirkel staan puntjes. De cirkel is de grens tussen christenen en niet-christenen. De puntjes zijn mensen. Er staan dus mensen binnen de cirkel en mensen buiten de cirkel. Zo was lange tijd mijn beeld van de wereld. Ik stond binnen de cirkel en ik moest proberen mensen van buiten de cirkel in de cirkel te krijgen. Het maakte dat ik leefde met een enorm wij-zij-gevoel. Ik moest oppassen voor mensen buiten de cirkel, want… nou ja, die stonden buiten de cirkel.

Stel je nu een ander plaatje voor. In het midden staat een kruis, dat symbool staat voor Jezus. Om het kruis heen staan een aantal puntjes. Ze zijn in beweging. Sommige bewegen richting dat kruis, sommige er vanaf. Sommige staan dichtbij en sommige staan veraf. Het verschil met het eerste plaatje is dat er geen cirkel is. Dit is een van de uitgangspunten van de Vineyard: Jezus staat centraal en we zijn allemaal op weg. Naar Jezus toe of van Jezus af. In het eerste plaatje staat de cirkel centraal: wie is binnen en wie is buiten? In het tweede plaatje staat Jezus centraal: zijn we op weg naar Hem? Onze roeping is om mensen een stukje verder te helpen op hun weg naar Jezus, niet om te beoordelen of ze binnen of buiten zijn.

2. Het radicale midden

Een van de keuzes die John Wimber, aartsvader van de Vineyard-beweging, niet wilde maken was die tussen Woord van God en Geest van God. Hij zag kerken om zich heen die georiënteerd waren op het Woord en daarmee werking van de Geest buitensloten. Hij zag ook kerken die zich helemaal verloren in wat de Geest allemaal aan het doen zou zijn, zonder daar de Bijbel naast te leggen. Wimber wilde allebei. Hij koos voor het midden: gegrond in de Bijbel en open voor de werking van de Geest. Het bleek een radicale keus te zijn.

Ook voor mij is het makkelijk één kant op te gaan. Ik ben rationeel ingesteld en voel me aangetrokken tot een nadruk op Gods Woord, omdat ik de kant van de Geest maar ‘emotioneel’ vind. Het idee van niet willen en niet kunnen kiezen tussen die twee spreekt me aan. Ik zie ook waarom dat radicaal is, omdat er een spanning zit in zoeken naar waar die twee zich verbinden. Het idee van een radicaal midden komt op meer plekken terug. Het is de spanning die altijd in het geloof te vinden is. Spanning tussen ‘het is er al’ en ‘het moet nog komen’, tussen wel genezen en niet genezen, tussen verstand en gevoel, tussen simpel geloof en complex geloof. Allemaal dingen waar ik niet tussen wil kiezen, omdat de twee kanten allebei waar zijn.

3. Kom, heilige Geest

Als ik bid, vraag ik God vaak om iets te doen. Ik bid dat Hij zal komen met zijn Geest. Ik bid dat Hij zal laten zien wat ik moet doen. Ik bid dat God me rust zal geven. Het zijn gebeden voor de toekomst en die heb ik vaak gebeden. Ik legde dingen bij God neer en verwachtte dan dat Hij het in de toekomst wel ergens zou geven. Ik bad en ging vervolgens door met mijn leven in de hoop en verwachting dat God iets zou doen. En soms verwachtte ik het ook eigenlijk niet: Ik legde het bij God neer en Hij moest maar zien of Hij er wat mee wilde.

Een van de kerngebeden in de Vineyard is ‘Kom, heilige Geest’. Ik vind het cool dat het de aandacht richt op het nu (dat is dus wat ik ervan geleerd heb…). Ik vergeet vaak dat God ook een God van het nu is. Dat Hij ons nu dingen wil geven. Dat we Hem, net als Jacob, in ons gebed niet hoeven te laten gaan, tenzij hij ons zegent. Hoe meer ik besef dat God nu handelt, hoe meer ik ook concreet verwachten dat Hij wat zal doen. God geeft niet altijd meteen antwoord op gebed, maar ik vind het een goed uitgangspunt om te verwachten dat God nu iets te zeggen heeft.

Deze drie basisprincipes hebben de Vineyard gevormd en vormen mij. In hoe ik naar de wereld kijk, hoe ik naar geloven kijk en hoe ik naar God kijk.

Vraag van de dag: Wat vind jij cool aan jouw kerk?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *