Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

5 x meer inhoud met Kerst

Een reactie plaatsen

Ik heb moeite met Kerst. Het is een hoop heisa, waarin we alleen maar lijken te worden aangesproken als consumenten. Alles moet opeens zoet, naïef, vredig, licht, gezellig. Dat ik dit vind is nauwelijks opzienbarend, want christenen als ik klagen al jaren over de overdadige frutsels die we om Kerst heen hebben gehangen.

Gisteren hadden we kring van onze kerk en spraken we over wat Kerst voor ons betekent. Wat blijft er over als we de frutsels weghalen? Ook dat had voor mij lange tijd weinig waarde. De baby Jezus, de herdertjes en engeltjes, het is allemaal zo zoetsappig. Wat betekent het nu voor ons? Al pratende kwamen we met verschillende invalshoeken om naar Kerst te kijken. Het zijn dingen waar ik wat mee kan, omdat ze gevestigd zijn in Gods realiteit.

1. Het wonder van de menswording

In de Bijbel lezen we dat Jezus, hoewel Hij in de hemel met alle macht en glorie bekleed was, daar afstand van heeft gedaan om mens te worden. Hij hield zijn gelijkheid aan God niet vast, maar is mens geworden. Ik hoorde iemand het ooit vergelijken met de situatie waarin jij, als mens, besluit om naaktslak te worden om de naaktslakken van deze wereld te redden. Als je het wonder van de menswording op je laat inwerken, besef een beetje wat een offer dat is: Alles wat we in de Bijbel lezen over Gods glorie en macht wordt door Jezus achtergelaten als hij in de meest hulpeloze vorm op aarde komt.

2. De eerste landing van het Koninkrijk

We spreken met Kerst over de komst van het Licht. De engelen zongen over vrede op aarde. Jezus zelf zei het iets anders. Als Hij wees op wat er gebeurde en sprak over zichzelf, zei hij vaak: Zie, het Koninkrijk is nabij. Met de geboorte van Jezus is onherroepelijk en onverwoestbaar de eerste landing van Gods Koninkrijk op aarde gekomen. Zoals veel landen jaarlijks de stichting van hun staat herdenken en daar grote feesten voor organiseren, zo vieren we met Kerst dat Gods Koninkrijk in zijn meest tastbare vorm is begonnen met de geboorte van Jezus.

3. Vervulling van de belofte

Jezus is de beloofde messias. De gezalfde die Israël en de wereld zou redden. Zijn komst is eeuwenlang voorspeld. Ik kan me dan ook niet zo goed voorstellen hoe het voor mensen als de herders, Simeon, Hanna, maar ook Jozef en Maria zelf moet zijn geweest om te beseffen dat met dit kind de beloften en profetieën vervuld zouden worden. Alsof de moeder van Martin Luther King of Nelson Mandela bij de geboorte al besefte dat haar zoon de wereld zou veranderen. Met de geboorte van Jezus is de belofte van de Messias definitief vervuld.

4. De dwaasheid van het evangelie

Een van de redenen van mijn moeite met Kerst is dat het om een baby gaat. Met Kerst aanbidden we een baby. Wat belachelijk. Ik heb al eerder verteld over mijn moeite met een persoonlijke relatie met Jezus. Het idee dat die Jezus, die mijn aanbidding waard is, dan ook nog een baby is, is iets wat ik maar moeilijk kan aanvaarden. Paulus zegt in één van zijn brieven dat het geloof een dwaasheid is en een uitdaging voor de zogenaamde wijsheid van de mensen. Het idee dat we een baby aanbidden, maakt dat voor mij voelbaar. Het is net zo raar als een stervende man aan het kruis aanbidden.

5. God heeft mensen nodig

God kwam naar deze wereld als het meest kwetsbare dat er is. Het zegt iets over het wonder van de menswording, de tegendraadsheid van het evangelie, maar ook iets over Gods plan. God volgt de natuurlijke orde van geboorte en groei om zich zoveel mogelijk met de mens te identificeren. Bovendien vertrouwt hij zich heel concreet toe aan de mensheid. Baby Jezus is een symbool voor het feit dat God altijd mensen nodig heeft om zijn plannen uit te voeren en zijn koninkrijk te bouwen. Jezus kon niet zonder vader en moeder, God kan niet zonder mensen.

Wat betekent Kerst voor jou?

 

(Fotocredit: Mel White, creative commons, het is een fragment van een Mexicaans kerststalletje)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *