Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Advent is ook: Jezus verwachten in het nu

Een reactie plaatsen

We vieren advent vaak met de blik naar het verleden of naar de toekomst, maar advent heeft ook een sterke betekenis voor het nu. Advent betekent komst en draait in de kerkelijke traditie om de laatste vier zondagen voor kerst. Het is een periode van verwachting, waarin gelovigen zich voorbereiden op het feest van de geboorte van Jezus, zijn geboorte herdenken en vooruit kijken naar zijn terugkomst op aarde. Het verleden en de toekomst dus. Maar wat betekent advent voor het nu, voor het heden, de tijd en de wereld van nu en het leven dat we nu leven?

De vraag die ik me daarbij stel is: Verwacht ik Jezus nu? Ik weet dat Jezus gekomen is en weer terugkomt, maar verwacht ik dat hij er ook nu is? Jezus zei bij zijn afscheid tegen de discipelen dat hij bij hen is, tot aan het einde van de wereld en de tijd. Hij is er dus nog steeds en houdt zich nog steeds bezig met zijn volgelingen.

Verwacht ik Jezus als ik bid?

Dat betekent dat Jezus nu leeft, dat hij nu bouwt aan zijn onzichtbare koninkrijk en dat hij nu bezig is dingen te doen. Verwacht ik dat als ik met hem praat? Ik heb vaak de neiging in de toekomst te bidden. Ik vraag of God dit wil gaan doen, die ziekte zal gaan genezen, die en die persoon uit de problemen zal helpen. Maar als Jezus nu leeft, nu bij ons is, durf ik dan ook nu dingen van hem te verwachten?

Dat betekent niet noodzakelijk dat hij ook daadwerkelijk meteen van alles doet. Dat is ook de reden dat we niet altijd veel meer verwachten. Misschien is het we lekker veilig om het vaag in de toekomst te houden. Dan worden we ook niet teleurgesteld. Maar Jezus is van het nu en advent laat ons zien dat we nu dingen van hem kunnen verwachten. Hoe meer ik besef dat Jezus nu handelt, hoe meer ik ook concreet verwacht dat Hij wat zal doen. Hij geeft niet altijd meteen antwoord op gebed, maar ik vind het een goed uitgangspunt om te verwachten dat Jezus nu iets te zeggen heeft.

Verwacht ik Jezus te zien in de mensen om mij heen?

Jezus zei dat het goede dat wij voor anderen doen, we voor hem doen. In die zin komen we Jezus in heel veel mensen tegen. De mensen om ons heen, in de goot, in de kroeg. Als we Jezus verwachten, verwachten we dan ook op straat, op ons werk, op school tegen Jezus aan te lopen? Verwachten we dat er mensen zijn voor wie we het goede kunnen doen? Je ziet wat je verwacht te zien.

Te vaak lopen we rond zonder de verwachting dat we vandaag Jezus tegen kunnen komen. Ik ben de eerste om toe te geven dat ik hier niet goed in ben. Ik zie vooral categorieën (jij bent een zwerver, jij bent echt zo’n hockeymeisje) en geen mensen, laat staan dat ik Jezus zie in de mensen om me heen. Ik oordeel mensen veel te vaak op hun uiterlijk. En bovendien: als ik op straat loop heb ik altijd een doel en willekeurige mensen zijn dan gewoon niet in beeld. Dat wil ik niet. Ik wil graag meer Jezus zien in de mensen om me heen. Advent is Jezus verwachten in het nu, in de mensen om je heen.

Advent. We herdenken dat Jezus gekomen is en we wachten op zijn grote comeback. Maar het besef dat ik ook nu Jezus kan verwachten, maakt voor mij de uitdaging om in het nu te leven groter. Ik verwacht dat Jezus nu kan handelen, ik verwacht dat ik Jezus elk moment tegen kan komen. Dat is voor iemand als ik een grote uitdaging. Gelukkig heb ik vier weken in het jaar de kans om eraan te denken en het voor de rest van het jaar in mijn systeem te krijgen.

Ik wens je gezegende kerstdagen toe.

(Fotocredit: Ondra Anderle, creative commons)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *