Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Amen, ja, amen. Aaaahamen, aaaahahahaaaaahameeeeeeen. Amen! (Onze Vader, slot)

2 reacties

“Amen is niet het sein tot kuchen in de kerk.” Zo vertelde een boekje over gebed mij ooit. Amen is veel meer. In veel bewerkingen van het Onze Vader die bedoeld zijn om te zingen is dat amen aan het eind een grote climax. Het wordt lang en plechtig uitgerekt (aaaahaaaaamen) en nog een paar keer herhaald. Je moet wat met dat korte woordje aan het eind.

Meen ik dit?

Een poosje geleden plaatste ik deze tweet:

Het is iets wat me vaker overkomt, omdat schrijven voor mij ook verwerken is. Regelmatig ben ik de eerste die iets leert van mijn blogs. Als ik terugkijk naar wat ik de laatste maanden naar aanleiding van het Onze Vader geschreven heb, denk ik: Tjonge, Matthijs, wat heb je allemaal geschreven? Meen je dit nu echt? Voel je je niet vaak anders?

Belijdenis en keuze

Amen is een belijdenis. Amen is een keuze. Amen betekent: hier sta ik achter. Ik lees wat ik schreef en voel me inderdaad vaak anders. Gods liefde voelen, ervaren, blijft een worsteling. God de koning volgen geeft me nog steeds vaak het idee dat ik van alles moet, ten koste van mezelf.

Nu is er dat amen. En ik zeg het: amen. Amen als keuze, amen als belijdenis. Als ik twijfel of God wel bestaat, omdat ik niets van Hem merk. Of als dingen pas beter worden als ik er zelf aan ga werken, maar niet als ik bid. Als het lang, lang duurt. Als ik mezelf in de weg zit. Dan zeg ik amen. Ik sta hier achter. Ik sta hier achter, omdat God hier achterstaat. Wat ik heb geschreven is door mijn bril gezien en dat is persoonlijk en feilbaar. Wat Jezus zegt in het Onze Vader is echter voor altijd.

God als vader, God als koning, het Koninkrijk, vergeving, afhankelijkheid, anderen vergeven, macht, hemel, meewerken, niets hoeven, vrijheid. Ik weet niet altijd wat ik ermee moet, maar: Amen.

Dit is het slot in een serie blogs over het Onze Vader. Geen Bijbelstudie, achtergrondzoektocht, bronnenanalyse, verklaringen of uitleggingen. Wel: het Onze Vader voor mezelf dichterbij brengen door gewoon wat gedachten bij de verzen aan te laten haken. De andere delen: Onze Vader in de hemel. Laat Uw naam geheiligd worden. Laat Uw Koninkrijk komen en laat uw wil gedaan worden, op aarde zoals in de hemel. Geef ons vandaag het brood dat we nodig hebben. Vergeef ons onze schulden, zoals ook wij hebben vergeven wie ons iets schuldig was. Breng ons niet in beproeving, maar red ons uit de greep van het kwaad. Want aan u behoort het koningschap, de macht en de majesteit tot in eeuwigheid. Amen.

 

Fotocredit: cranky messiah, creative commons)

2 thoughts on “Amen, ja, amen. Aaaahamen, aaaahahahaaaaahameeeeeeen. Amen! (Onze Vader, slot)

  1. hoi matthijs, ik heb wel een treinkaart voor je voor as zondag,

    groet Rommy

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *