Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

foto bij blog godsbeeld

Waarom het tijd is voor een (Gods)beeldenstorm

Een reactie plaatsen

Wij hebben thuis een kalender met platen van een Oosterse, christelijke tekenaar. Daarop verbeeldt hij (of zij, dat weet ik eigenlijk niet) momenten uit het leven van Jezus. Jezus heeft zwart haar, een getinte huid en amandelvormige ogen. Oftewel: een Aziatisch uiterlijk. In Afrika ben ik platen tegengekomen van een zwarte Jezus. In het westen zien we als Godsbeeld vooral een roomwitte Jezus met een slick gestylede sik en halflang bruin haar. (Helaas ben ik in Afrika deze Jezus ook veel te vaak tegengekomen.)

We hebben allemaal een beeld van God en van Jezus. Niet alleen wat betreft uiterlijk, maar ook hoe God is. Als je mijn blogs volgt, kom je veel tegen van hoe mijn Godsbeeld de laatste jaren is veranderd. Een van de blogs die daar de kern van vormen vind je hier.

Beeldenstorm

We hebben allemaal een beeld van God en van Jezus en ik geloof dat daar af en toe een storm doorheen moet. Een beeldenstorm, dus. Een moment, of een continu proces, van naar je Godsbeeld kijken, je Godsbeeld onderzoeken. En dan de storm, de wind van Gods Geest er doorheen laten blazen en te kijken wat blijft staan. Keer op keer.

Als reactie op de blog die ik hierboven noemde, deelde iemand een citaat van C.S. Lewis:

“My idea of God is not a divine idea. It has to be shattered time after time. He shatters it Himself. He is the great iconoclast.”

Waarom is dit zo belangrijk? Omdat je Godsbeeld niet alleen bepaalt wat je gelooft, maar ook hóe je gelooft, hoe je leeft. Het bepaalt alles.

Je Godsbeeld bepaalt je kijk op anderen

Je Godsbeeld bepaalt hoe je naar anderen kijkt, hoe je naar de wereld kijkt. Is God vooral heilig, anders, en ontvlamt Hij in toorn om het kwaad, om ongehoorzaamheid? Dikke kans dat je vervalt in wij-zij-denken. De kerk tegen de wereld.

Of is de God die we in Jezus tegenkomen de God waarvan gezegd wordt dat hij de wereld ‘zo lief’ had, dat Hij zijn Zoon heeft gegeven? De God die overal aanwezig is, is de God van de hele schepping.

Je Godsbeeld bepaalt je kijk op jezelf

Hoe je over God denkt, bepaalt hoe je over jezelf denkt. Hoe je over jezelf denkt, bepaalt hoe je je gedraagt. Je gedrag versterkt je zelfbeeld. Je zelfbeeld bepaalt je gevoel van eigenwaarde.

In de blog waar ik eerder naar verwees schreef ik ook dat ik me voelde alsof God me gedoogde. God tolereerde me, zolang ik mijn best deed en goed genoeg was. Ik was nooit goed genoeg. En dus was ik ook zijn liefde niet waard en daarmee de liefde en aandacht van anderen. De God die zegt dat ik zijn geliefde kind ben, doorbrak dat Godsbeeld.

Je Godsbeeld bepaalt je kijk op je kinderen

God noemt zichzelf vader en het is interessant om te kijken hoe hij met zijn kinderen omgaat. Is God de God van straf en gehoorzaamheid? De God die onze wil probeert te breken (zoals ik in een boek las dat me adviseerde daar bij kinderen al in het 1e levensjaar mee te beginnen)?

Of is Hij de God van de keuze? De God die in een fantastische tuin een verboden vrucht geeft, omdat liefde en gehoorzaamheid altijd een keuze moeten zijn. Is Hij de God die vergeeft en liefheeft? Die je probeert te betrappen op wat je goeddoet? Het maakt nogal verschil in hoe je omgaat met je kinderen.

Praktische tips

God is groot, anders, heilig, onbevattelijk. Hij omschrijft zichzelf als de ‘gans andere’. Wat mij betreft niet alleen ‘totaal anders’, maar ook ‘steeds weer anders’ dan ik verwacht. Tijd om dus steeds weer de storm van de Geest door je Godsbeeld te laten waaien. God verandert niet, maar je beeld van Hem is steeds weer aan vernieuwing toe.

Zin in een beeldenstorm? Misschien heb je wat aan deze praktische tips. (Een deel daarvan zijn met dank aan Tiemen Verbree.)

  • Neem de tijd om te bidden. Luister naar de Geest. Vraag het God zelf.
  • Jezus zegt: “Als je mij kent, heb je de Vader gezien.” Bestudeer Jezus’ uitspraken in het evangelie van Johannes die beginnen met “Ik ben …”
  • Vraag: Hoe is God voorgesteld in je jeugd, in je kerk en gezin? Hoeveel daarvan zit nog in je huidige Godsbeeld en waarom is het veranderd?
  • De Bijbel is een geheel. Vraag: Baseer je je beeld van God vooral op het Oude Testament, of ook op het Nieuwe Testament? Theologen stoeien al eeuwen met het samenbrengen van die twee Godsbeelden. Jij hebt misschien daarin je eigen worsteling te gaan.
  • Vergelijk je beeld van God met 1 Korinte 13. Want God is liefde (1 Joh. 4:8)
  • Doe het niet alleen. Zoek iemand die jou hierin helpen kan. Bedenk hoe zo iemand eruit zou zien, wat je zoekt. Ken je mensen in je omgeving met rust in hun Godsbeeld? Vraag zo iemand als mentor op dit gebied.
  • Lees in de evangeliën de gelijkenis van het zaad, om te komen tot de vraag: wat is jouw verlangen, welke vruchten wil je dragen?
  • Zoek concrete voorbeelden uit je eigen leven van momenten waarin (in gedachten of gedrag) je Godsbeeld tot uiting kwam en bedenk hoe zich dat verhoudt tot wat je leest in de Bijbel.
  • Schrijf een brief aan God.
  • Lees boeken die je Godsbeeld uitdagen. Zoals die van Reinier Sonneveld, Francis Spufford of Paul Young. Je mag het er grondig mee oneens zijn, maar ze wakkeren wel een flinke bries aan.

 

(Fotocredit: Richard Revel)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.