Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

4 gebieden waarop christenen te bang zijn

2 reacties

Christenen zijn op veel gebieden te bang. Dat is een stelling die ik wel aandurf. En dan bedoel ik dit keer niet angst voor God of juist angst voor de duivel of iets dergelijks. Ik bedoel dat ik bij christenen en in kerken angsten zie die tot kramp leiden. Zoals Yoda al zei: Fear is the path to the dark side of the force. Het is een angst die tot veel narigheid kan leiden. Want wat die dark side voor kerken is, is helaas wel bekend: controle, manipulatie, veroordeling.

Ik zie vier gebieden waarop christenen, mijzelf inbegrepen, vaak te bang zijn. Twee komen nu, twee volgende week, anders wordt deze blog te lang.

1. Angst voor verlies van het heil

Volgens mij lopen veel christenen rond met de vage angst dat je onbewust je heil kunt verliezen. Dat is kerkelijk jargon, dus simpeler gezegd: We denken dat we, zonder dat we het doorhebben, iets kunnen doen waardoor we niet meer bij God horen. Dat we ons best moeten doen om Jezus niet los te laten. Dat we heel goed op moeten letten dat we God niet loslaten. Het geeft een kramp: elke onbewuste zonde is opeens een gevaar. En dus moet overal op gelet worden, bij jezelf en anderen.

Ja, ik geloof zeer zeker dat je van je geloof kan vallen. Wat ik echter niet geloof is dat zoiets tegen je wil ingaat. Dat je eigenlijk heel graag bij God wilt horen, maar onbewust je relatie met Hem verspeelt. Nee. Als je in oprechte relatie met God staat ben je Hem niet zomaar kwijt. Jij houdt God niet vast, God houdt jou vast. Jezus noemt zijn discipelen geen slaven, maar vrienden. En ook: “Jullie hebben niet mij uitgekozen, maar ik jullie.”

2. Angst voor besmetting door de wereld

‘De Wereld’ is de grote tegenhanger van Gods Koninkrijk in het gedachtegoed van de kerk. De gedachte is dat alles buiten Gods Koninkrijk, de kerk, het geloof of de christenen, de Wereld is die beheerst wordt door de duivel en slecht is. Mijden is dan het beste, want voor je het weet heeft de wereld je besmet met het kwaad. Het is een angst voor een mogelijk slechte invloed van wat niet christelijk is. Een angst die ook weer tot kramp en controle leidt.

Ik geloof niet in die angst. Ja, natuurlijk word je beïnvloed door waar je mee omgaat en is het goed om als christen alert te zijn. Maar “hij die in u is, is machtiger dan hij die in de wereld heerst” (1 Johannes 4:4). Volgelingen van Jezus kunnen prima deelnemen aan de maatschappij, de wereld moet bang zijn door ons besmet te worden. Bovendien: Is er een harde grens tussen Koninkrijk en wereld en wie weet waar die dan ligt?

 

Angst voor onbewuste zonden en het verliezen van je geloof leidt tot een enorme kramp bij jezelf en een fixatie op wat je allemaal verkeerd zou kunnen doen. Het zorgt ervoor dat je steeds grotere veiligheidsmarges in gaat bouwen. Angst voor besmetting door de wereld leidt tot mijding van alles wat niet binnen die veiligheidsmarges ligt. Op het moment dat deze angsten breder in kerken te vinden zijn, verleidt het tot controle en veroordeling van anderen. De stap is immers klein naar het opleggen van onze veiligheidsmarges aan anderen. Voor je het weet heb je een discussie over welke boeken nog net oké zijn, hoe kort te kort haar is of hoeveel minuten je per dag zou moeten bidden, in plaats van een gesprek over de vrijheid die Jezus geeft.

Volgende week deel twee van deze blog.

Trouwens, vandaag bestaat mijn site precies twee jaar. Vorige week heb ik al getrakteerd. Wil je automatisch een mailtje als ik een nieuwe blog geplaatst heb, vul dan je e-mail in in de zijbalk onder ‘Volg mijn blog’.

 

Fotocredit: Jônatas Cunha, creative commons)

2 thoughts on “4 gebieden waarop christenen te bang zijn

  1. Matthijs,
    gefeliciteerd met 2 jaar blogs!
    Een leerzame, RUSTgevende blog, deze laatste!
    Ik zie met belangstelling uit naar de andere twee angsten.
    Pa
    vanaf camping De Heigraaf

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *