Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Man bidt in lege kerkbanken

Waarom mijn gebeden veel te vaak geneuzel zijn

Een reactie plaatsen

Soms hoor ik mezelf bidden. Dan hoor ik woorden uit mijn mond stommelen en denk ik: wat een geneuzel! Dan zeg ik dingen als: ‘Dank u voor deze ochtend en wilt u ook een goede middag nog geven.’ Of ‘We bidden dat u een gezellige avond geeft.’ Of ‘Wilt u de mensen die hier niet zijn ook een goede tijd geven?’ Geneuzel! Ik zemel dan maar door in krachteloos ge-‘wilt U dit’ en ge-‘wilt U dat’ en ondertussen vraag ik me af: is dit nu wat gebed zou moeten zijn? Steeds maar weer vragen of het goed en gezellig mag zijn. Waar is God in mijn gebeden? En waar ben ik zelf in mijn gebeden? Het is een persoonlijke frustratie, maar wel eentje waarvan ik het idee heb dat ik niet de enige ben.

Mijn gebed is te gedetailleerd

Soms denk ik dat mijn gebeden veel te gedetailleerd zijn: ik wil van alles invullen voor God. Dan bid ik voor een evangelisatiemiddag, dat die goed zal zijn. En vervolgens vul ik zelf in wat die middag goed moet maken: lekker weer, veel mensen, enthousiaste reacties en veel bekeerlingen. Alsof voor God de middag niet goed is als het regent, we maar twee mensen spreken waar één iemand van geïnteresseerd is en een foldertje meeneemt. In mijn gebed bid ik vaak voor mijn randvoorwaarden, voor hoe ik denk dat het goed zal zijn. Wat mij betreft kan God echter heel goed zelf zijn randvoorwaarden bepalen. Mijn gebed is zo gedetailleerd dat God geen ruimte krijgt om dingen op zijn manier te doen. Uiteindelijk doet Hij het alsnog op zijn manier, daar niet van, maar het haalt bij mij vooral de fut uit mijn gebed.

Mijn gebed is te algemeen

Soms denk ik dat mijn gebeden veel te algemeen zijn en ik in feite afstand schep. Ik bid voor een kringavond en vraag of God die wil zegenen en wil zorgen dat het een goede avond is. Ik probeer geen randvoorwaarden in te vullen (want dat heb ik van het vorige punt geleerd!) en opeens is mijn gebed kaal. Dus herhaal ik in verschillende woorden wat ik al eerder gevraagd hebt en wordt alles weer geneuzel. (Disclaimer: God luistert ook naar geneuzel.)

Dit is volgens mij het gevolg van een bepaalde afstand tot waar ik voor bid, een vorm van luiheid. Ja, het gaat me aan het hart, daarom bid ik ervoor. Maar echte betrokkenheid blijkt er ook weer niet uit. Ik vraag God iets (‘Wilt u de arme kinderen helpen?’), plemp het bij Hem neer en neem er weer afstand van. Zonder passie, zonder waarom ik dat wil. Ik laat het helemaal bij God. Mijn gebed is zo algemeen dat ik er niet meer in zit, dat mijn persoonlijkheid geen ruimte krijgt.

Ruimte voor God en voor mezelf

De kracht van een goed gebed is dat God de ruimte krijgt en dat wie ik ben tot uiting komt. In de Bijbel wordt bidden vaak omschreven als ‘je wensen en verlangens bekend maken bij God’. Dan wordt de vraag bij alles waar ik voor bid: Wat zijn eigenlijk mijn verlangens hierin? Ik denk na over mijn eigen verlangens en breng die bij God, zonder Hem te gaan vertellen wat Hij moet doen, of de vraag in heel algemene zin helemaal bij Hem te laten.

‘Heer, wilt U de kringavond vanavond zegenen?’

Maar waarom? Waarom is die avond zo belangrijk dat we er Gods zegen over vragen? Wat zijn mijn wensen en verlangens? Het vraagt iets van mij om daarover na te denken, maar het maakt het gebed veel krachtiger.

‘Heer, vanavond komen hier acht mensen om als kring over u te praten. Ik verlang ernaar dat we elkaars hart zullen zien, dat we vriendschappen ontwikkelen, dat we alert zijn voor hoe uw Geest werkt.’

Dit is ook hoe ik God ken. God wil onze verlangens en wensen horen, ongeacht of ze gepast zijn of niet, of ze in zijn plan passen of niet, ongeacht of ze ergens op slaan of niet. God wil contact, Hij wil samenwerken. En ik wil niets liever. Ik wil mezelf aan Hem laten zien. Ik wil hopen, verwachten en verlangen. Ik wil contact, ik wil samenwerken.

 

(Fotocredit:☻☺, creative commons)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *