Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Het Onze Vader geeft ons een gebed voor watjes (Onze Vader #10)

Een reactie plaatsen

“Maak ons leven niet te zwaar.” Is dat niet eigenlijk een gebed voor watjes? We vragen in het Onze Vader of God ons niet in beproeving brengt. “Zorg alsjeblieft dat we het niet al te moeilijk krijgen.” Terwijl het Nieuwe Testament toch van alles te zeggen heeft over beproeving. In hoofdzaak dat God ons redt en beloont wie standhouden in beproeving.

De bekende tekst “God zal niet toestaan dat u boven uw krachten wordt beproefd” (1 Kor 10:13) gaat verder met “hij geeft u mét de beproeving ook de uitweg, zodat u haar kunt doorstaan.” Verder lezen we in Jakobus dat als we de proef doorstaan, we als lauwerkrans het leven krijgen. 2 Petrus 2 zegt dat de Heer de vromen uit de beproeving kan redden.

Waar doen we dan eigenlijk moeilijk over?

Je bent zwak

De enige andere plek waar het woord beproeving door Jezus zelf wordt gebruikt is in Getsemané. Daar zegt Hij tegen de discipelen: “Blijf wakker en bid dat jullie niet in beproeving komen; de geest is wel gewillig, maar het lichaam is zwak.”

Als ik vind dat dit een gebed voor watjes is, geeft Jezus me dus gelijk. Hij zegt het zelf: je wilt wel, maar je bent zwak (even in mijn eigen woorden). En dat idee van zwakheid kom ik op meer plekken in de Bijbel tegen. De zaligsprekingen bijvoorbeeld, die bijna samen te vatten zijn als ‘gelukkig ben je als je zwak bent, want God helpt.’ We lezen over Gods kracht die zichtbaar wordt in onze zwakheid. Paulus beroemt zich op zijn zwakheid.

Tegendraads

Zwakheid heeft een sterke lading in de Bijbel. Het heeft een sterke lading in het leven van Jezus. Het wordt neergezet als iets goeds, als iets dat bij Gods Koninkrijk hoort. Dat maakt het totaal tegendraads aan wat we over het algemeen om ons heen tegenkomen. Zwakheid is goed en God heeft oog voor de zwakken. Het is een protest tegen de cultuur van macht, van je niet laten kennen, van macho, van of winnaar of loser.

We zijn het al eerder in het Onze Vader tegengekomen: ‘Geef ons het brood dat we nodig hebben’ is een uitnodiging om het van God te verwachten. Het deel van vandaag, ‘breng ons niet in beproeving’, is een uitnodiging om toe te geven dat je zwak bent. Dat je niet alles kunt. Dat je zelfbeheersing vaak uitvalt en je zonde of zwakte uit de bocht vliegt.

Geen bang vogeltje

Even iets tussendoor. Want ja, we zijn zwak, maar er is ook een andere kant. Mensen blijken steeds weer tot heel wat in staat. Ze doorstaan onmenselijke beproevingen. Je komt ’s ochtends toch maar weer je bed uit, al weet je niet hoe je deze dag de pijn moet verdragen. Je weet niet waar het heen moet of waar je vandaan komt.

Soms wordt ons als christenen een bangvogeltjescomplex aangepraat, alsof we het allemaal niet zouden kunnen en God de enige is waardoor wij tot nog maar iets in staat zijn. Daar ben ik niet van. We zeggen dan: God is alles en wij zijn niets. Met het eerste ben ik het eens, het tweede vind ik geen recht doen aan het feit dat we naar Gods beeld gemaakt zijn. Het is een ontkenning van de veerkracht, weerbaarheid, schoonheid, levensdrang die God in ons, zijn schepping, gelegd heeft.

Bidden om redding

Waar het om gaat bij het idee van zwakheid in Gods Koninkrijk is niet ‘ik kan niets en God kan alles’. Het gaat erom dat zwakheid een plek in Gods Koninkrijk heeft. Als uiting van de zorg van de Vader. Als tegendraads profiel in onze huidige cultuur. Als uitnodiging deel te zijn van de kudde van de Goede Herder. Als expressie van wie God is en hoe Hij totaal anders is dan alles wat we in deze wereld kennen. Als teken van hoop op redding. Als uitnodiging om toe te geven dat je zwak bent en om die redding te bidden. Is dat een gebed voor watjes?

 

Dit is deel 10 in een serie blogs over het Onze Vader. Geen Bijbelstudie, achtergrondzoektocht, bronnenanalyse, verklaringen of uitleggingen. Wel: het Onze Vader voor mezelf dichterbij brengen door gewoon wat gedachten bij de verzen aan te laten haken. De andere delen: Onze Vader in de hemel. Laat Uw naam geheiligd worden. Laat Uw Koninkrijk komen en laat uw wil gedaan worden, op aarde zoals in de hemel. Geef ons vandaag het brood dat we nodig hebben. Vergeef ons onze schulden, zoals ook wij hebben vergeven wie ons iets schuldig was. Breng ons niet in beproeving, maar red ons uit de greep van het kwaad. Want aan u behoort het koningschap, de macht en de majesteit tot in eeuwigheid. Amen.

(Fotocredit: Lie, creative commons)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *