Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Foto bij blog LHBTQ's

3 dingen die ik rotsvast geloof over LHBTQ’s

Een reactie plaatsen

Ik heb een paar keer flink mijn vingers gebrand aan een gesprek over homoseksualiteit, online en offline. Ik voelde me aangevallen en dat is best lastig voor iemand die door iedereen aardig gevonden wil worden. Daarom trok ik me terug en hield verder maar mijn mond over LHBTQ, homohuwelijk of christenhomo’s.

Het voordeel voor mij als hetero is dat ik me terug kan trekken en maar verder m’n mond kan houden en mijn leven leiden zoals het altijd gaat. Iemand die zelf worstelt met zijn of haar seksuele identiteit of voorkeur heeft die luxe niet. Die wordt elke dag geconfronteerd met gevoelens en oordelen. Daarom wil ik mijn positie blijven bepalen en dat is de reden dat ik er vandaag weer over schrijf.

Bijbel

Waarover? Over wat ik geloof over LHBTQ’s. Lesbisch, homo, bi, trans, queer. De lettercombinatie verandert snel en vaak en is op zichzelf al een gevoelig onderwerp. Ik hou het bij deze, omdat het internationaal gezien de meest gebruikte lijkt te zijn.

Er zijn veel dingen waar ik niet uit ben, als het gaat om homoseksualiteit en de Bijbel. Er zijn nog minder dingen waar ik uit ben, als het gaat om genderidentiteit en de Bijbel.

Van een aantal dingen ben ik wel overtuigd. Ze kwamen weer naar boven toen ik op YouTube een gesprek zag tussen Justin Lee (waar ik al eerder over schreef) en Preston Sprinkle (waar ik nog nooit van gehoord had). Het gesprek duurt 1,5 uur en is de moeite waard. Hier komen ze:

1. Je seksuele oriëntatie is geen zonde waar je je van moet bekeren

Zoals ik vorige keer schreef: “Er is geen veroordeling voor wie je bent. Je bent aanvaard door God.” Dat gaat over je identiteit als kind van God, geliefde door de Vader. Ik geef toe, dat gaat nog niet per se over zonde of niet. Maar ik geloof dat hoe je geboren bent op zichzelf geen zonde is. Als je het wel zo benoemt, staat het alleen maar in de weg van het daadwerkelijk mensen helpen in hun zoektocht, worsteling of gebrokenheid. Het blokkeert praten over genade voor die dingen die wél bekering nodig hebben. De eerste boodschap is altijd: je bent geliefd en aanvaard.

2. Losse bijbelteksten geven niet het antwoord

Elke tekst over seks tussen mensen van hetzelfde geslacht in zowel de Hebreeuwse Bijbel als het Nieuwe Testament is al decennia uitgebreid gefileerd. Nog los van het feit dat homoseksualiteit over meer gaat dan seks, kun je ook deze teksten niet op zichzelf zien. Tegen elk vers is wat in te brengen en bij veel gaat het uiteindelijk om de keuze die je maakt in hoe je het uitlegt. De enige grond voor die keuze is het hele verhaal van God, zoals we dat door de Bijbel heen lezen. Wat mij betreft is dat het verhaal van Gods liefde voor en herstel van zijn schepping.

3. Elke christen zou LHBTQ’s moeten aanvaarden als mens

Waarom? Omdat iedereen een vergeven zondaar is. De vrijheid, aanvaarding, vergeving die je voor jezelf toe-eigent, is er ook voor anderen. Wat je er ook van vindt, als het je niet lukt om een ander te zien als mens, als schepsel naar Gods beeld en hem of haar (of… nou ja, het kan soms dus ingewikkeld zijn) te aanvaarden als persoon, gaat er iets mis. Aanvaarding gaat over mensen en dat is de eerste stap om een echt gesprek te hebben over wat er leeft bij iemand. En in het verlengde van ‘christen’ is er natuurlijk ook ‘de kerk’. Als iets een veilige plek voor LHBTQ’s moet zijn, is het wel de kerk.

 

En zijn nog meer dingen waar ik van overtuigd ben, maar die zijn wat minder cruciaal. Waar ik nog niet uit ben? De kernvraag waar de meeste verschillen uiteindelijk op terug te voeren zijn is: staat de Bijbel toe dat mensen van hetzelfde geslacht duurzame relaties (en daarmee een huwelijk in Bijbelse zin) aangaan? En dat is de vraag waar ik ook blijf hangen. Ik ken de voors en tegens, ik geloof dat het verhaal van de Bijbel beide kanten kan ondersteunen. Dat een ja of een nee bepleit kan worden, zonder LHBTQ’s af te wijzen. Wat het dan moet zijn? Ik weet het nog niet.

Wat ik dus wel weet is dat we alleen samen verder komen met liefde, respect, gesprek, luisteren en eerlijkheid.

 

(Fotocredit: Jackson David)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.