Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Waarom je Gods genade niet groter maakt door de mens naar beneden te halen

Een reactie plaatsen

In mijn hoofd voel ik me vaak klein. Anderen schrijven beter dan ik. Anderen durven meer. Anderen zetten stappen waar ik nog probeer te kruipen. Anderen zijn beter, mooier, groter, verder, nederiger dan ik. Iets in mijn hoofd zegt dan: Dit klopt niet, zo moet je niet denken. En daar heeft mijn hoofd gelijk in.

Maar om dat probleem op te lossen, neemt mijn hoofd soms een verkeerde afslag. Het denkt: Maar die ander is eigenlijk helemaal niet zo groot, mooi, goed. Kijk maar, hij doet dit-en-dit en zus-en-zo, dat slaat helemaal nergens op.

Het is een verkeerde afslag omdat het niets oplevert. Ik maak anderen kleiner om me beter te voelen, zonder besef van mijn eigen waarde. Het geeft alleen maar verliezers.

God groot maken

Zo kom ik het bij christenen ook vaak tegen. We willen heel graag God groot maken. We willen laten merken hoe groot zijn genade is. En daar hebben we gelijk in. God is groot, zijn genade is niet voor te stellen. Maar in onze ijver om dat te doen, nemen we een verkeerde afslag: We proberen Gods genade groter te maken door de mens naar beneden te halen.

“Ik stel niets voor, maar gelukkig is God genadig.” Of: “Ik kan niets uit mezelf, alles komt van God.” We vinden dat we niet mogen klappen in de kerk als iemand mooi zingt of goede muziek maakt, omdat we alleen God de eer zouden moeten geven. Keer op keer horen we dat we niets waard zijn, maar dat God in zijn oneindige liefde, uit pure genade, naar ons omziet.

De mens klein maken

Het is een verkeerde afslag omdat het niets oplevert; alleen maar verliezers. Het maakt ons kleiner dan we zijn. We worden in de Bijbel de kroon op de schepping genoemd, we worden omschreven als ‘bijna een god, gekroond met glans en glorie’. De schepping is goed, maar de mens is ‘zeer goed’. Hij heeft ons naar zijn beeld gemaakt. We zijn dragers van zijn identiteit, van zijn beeld, waarom zouden wij iets anders verkondigen?

Het maakt ook God kleiner. De schepping, inclusief de mensheid, is gebroken en zucht onder zonde. God heeft ons bevrijd en herstelt de relatie met Hem. Dat is zijn genade. De Bijbel zegt dat Jezus voor ons gestorven is toen we nog vijanden waren, niet toen we nog onwaardige nietsnutten waren.

Niet nodig

God bevrijdt zijn oogappel. Niet: God maakt nog wat van zielige mensen. Gods genade heeft het niet nodig dat wij daarvoor kleiner worden gemaakt. Sterker nog: het kleiner maken van mensen leidt alleen maar af van de grootheid van God. Het besef van de waarde van de mens eert de Schepper.

Het is goed om nederig te zijn en je plek te weten ten opzichte van God. Het is goed om te beseffen dat zijn genade groot is, omdat Hij ons bevrijdt van zonde en gebrokenheid. Het is goed om God te eren om zijn grootheid, zijn genade, zijn offer.

Don Francisco zegt het mooi op zijn website:

“In God’s Kingdom it is whole, developed, unique, fulfilled people who shine His light best.”

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *