Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

En toen kwam Gods wil… (Onze Vader #5)

Een reactie plaatsen

Als kind las ik ‘uw wil geschiede’ vooral als een constatering. Wat God wil gebeurt. Punt. Waarom het een gebed zou zijn was niet helemaal duidelijk, maar blijkbaar wilde Jezus het nog even gezegd hebben. Toen ik met deze blog begon, besefte ik dat ik er al die tijd uiteindelijk nog niet heel veel verder over nagedacht heb. Als ik nu bedenk waarom dit gebed onderdeel is van het Onze Vader, heb ik daar twee gedachten bij: Het doet me denken aan Gods woord, maar ook Gods plan.

Gods woord

Laat uw wil gedaan worden is ook ergens een vreemd gebed. Het lijkt of Jezus via het gebed de mensen aanspreekt: laten we met z’n allen nou eens Gods wil gaan doen! Ik lees er echter ook een gebed aan God in om zijn wil bekend te maken en ons bij te staan in te doen wat Hij wil.

Het gaat dan om gehoorzaamheid. Gehoorzaamheid aan Gods woord en aan wat we horen via zijn Geest. Gods wil staat soms duidelijk in de Bijbel. Dan gaat het over dat niemand verloren gaat, over wegblijven van zonde, over zorg voor de naaste, om maar eens een paar dingen te noemen. Soms maakt hij via de Geest dingen duidelijk.

Helaas is er ook al veel te veel misbruik gemaakt van het idee dat God iets wil. Daarom probeer ik alles te toetsen aan de Bijbel. Als God goed is, is zijn wil ook goed en zal het heilzaam en liefdevol zijn.

Gods plan

Ik hoorde ooit een spreker die vertelde dat hij het vaak moeilijk vond om te bidden dat Jezus snel terug zou komen en God zijn recht zou herstellen op aarde. Het is een gebed dat veel mensen regelmatig bidden, maar hij had er moeite mee. Hij had namelijk nogal wat mensen in zijn familie en vriendenkring die niet geloofden. Hij had zelf wel zin in de nieuwe aarde, maar liever niet zonder zijn vrienden en familie.

Uiteindelijk kwam hij tot de conclusie dat als hij bad dat Jezus snel terug zou komen, hij feitelijk vroeg om de uitvoering van Gods plan met deze wereld. En aangezien Gods verlangen is dat niemand verloren gaat, zouden zijn vrienden daar onderdeel van zijn. Bidden ‘Jezus, kom snel’ was voor hem dus ook bidden ‘Jezus, voer uw verlangen uit met mijn vrienden die u niet kennen’. Op die manier is het gebed dat Gods wil zal gebeuren een aansporing voor God om vooral zijn plan uit te voeren.

Koninkrijk

In het Onze Vader is het één zin: laat uw Koninkrijk komen en uw wil gedaan worden. Die twee zijn niet los van elkaar te zien. Gods wil = zijn Koninkrijk verder uitbreiden. God regeert. De aansporing aan God om zijn plan uit te voeren is dan ook een gebed aan God om zijn Koninkrijk te bouwen. God bouwt zijn koninkrijk grotendeels door mensen. En zo komen we weer uit bij gehoorzaamheid. Doen wat Jezus zegt betekent dat we meebouwen aan Gods Koninkrijk. Op de duizenden manieren waarop dat kan. Aan ons de taak om te ontdekken waar wij inpassen.

 

Dit is deel 5 in een serie blogs over het Onze Vader. Geen Bijbelstudie, achtergrondzoektocht, bronnenanalyse, verklaringen of uitleggingen. Wel: het Onze Vader voor mezelf dichterbij brengen door gewoon wat gedachten bij de verzen aan te laten haken. De andere delen: Onze Vader in de hemel. Laat Uw naam geheiligd worden. Laat Uw Koninkrijk komen en laat uw wil gedaan worden, op aarde zoals in de hemel. Geef ons vandaag het brood dat we nodig hebben. Vergeef ons onze schulden, zoals ook wij hebben vergeven wie ons iets schuldig was. Breng ons niet in beproeving, maar red ons uit de greep van het kwaad. Want aan u behoort het koningschap, de macht en de majesteit tot in eeuwigheid. Amen.

(Fotocredit: Ruth Housman, creative commons)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *