Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Gods zegen bevestigt niet mijn eigen gelijk

Een reactie plaatsen

‘Aanvaard elkaar ter ere van God zoals Christus u aanvaard heeft.’ Goed verhaal, zou ik zeggen. Paulus moet tevreden zijn geweest met deze zin. Het is een oproep tot eenheid, omdat eenheid blijkbaar tot eer van God is. Als God jou volledig aanvaardt, waarom dan zelf niet anderen aanvaarden? Ondanks verschillen in visie elkaar aanvaarden omdat we allemaal Jezus proberen te volgen. Mooie en belangrijke boodschap voor christenen. Handtekening eronder, brief op de bus doen naar de Romeinse kerk en klaar. Maar dat is niet het enige. Er zit meer in wat Paulus zegt. Zijn uitspraak krijgt nog een vervolg in de regels die volgen.

Aanvaard elkaar daarom ter ere van God, zoals Christus u heeft aanvaard. Ik bedoel dit: Christus is een dienaar van de Joden geworden om hun te tonen dat God trouw is en om de beloften aan de aartsvaders te vervullen, maar hij is ook gekomen om de heidenen in staat te stellen God te loven om zijn barmhartigheid, zoals geschreven staat: ‘Daarom zal ik u prijzen onder de heidenen, psalmzingen ter ere van uw naam.’
(Romeinen 15:7-9)

Gods zegen

Als je Jood was en besloot Jezus te volgen, heb je hier je mooie tekst wel te pakken. Jezus is dienaar van de Joden geworden om Gods trouw te bevestigen en Gods beloftes te vervullen. Jezus is Gods teken aan de Joden dat hij nog steeds hun God is. Jezus is de vervulling van eeuwenoude beloften, waarmee God laat zien dat Hij trouw is aan zijn volk. Het was een bevestiging: Ik hoor bij jullie. God schaart zich aan de kant van Zijn volk. Hij komt zijn beloftes na. Heerlijk om bij dat volk te horen en ook nog Jezus te kennen! Jezus is van ons!

In Paulus’ tijd ontstaat er een fikse ruzie onder de eerste christenen. Joden die Jezus volgen vinden namelijk dat niet-Joden die Jezus willen volgen eerst maar eens Joods moeten worden. En met een goede reden: Jezus is Joods en vervult nota bene beloften die bevestigen dat de Joden Gods volk zijn. Jezus is van ons! Maar daar is Paulus het niet mee eens en hij schrijft een komma. In Jezus’ komst zit namelijk ook het andere element dat we in de hele Bijbel tegenkomen: Het blijft niet beperkt tot de Joden. Jezus is gekomen om iedereen in staat te stellen God te eren om wat Hij voor hen doet. Ook tegen niet-Joden zegt God: Ik hoor bij jullie. Iedereen mag meedoen!

Eigen gelijk

De boodschap van Paulus: God staat niet exclusief aan één kant. Dus ook niet mijn kant. De oproep van Paulus is daarom ook meteen een oproep voor mij. En het gevaar van de joodse gelovigen is ook meteen een gevaar voor mij. Het kan heel makkelijk zijn Gods trouw, verhoorde gebeden en nagekomen beloftes te zien als een teken van mijn eigen gelijk. God staat immers aan mijn kant! Gek dat al die andersdenkenden dat niet zien! Jezus is van ons!

Al deze dingen zijn echter nooit redenen om ons eigen gelijk te halen, nooit redenen om anderen uit te sluiten. Jezus is gekomen voor de Joden als vervulling van beloftes, maar met als doel er voor iedereen te zijn. Als volgeling van Jezus is het mijn taak niet alleen naar mijn eigen belang te kijken, maar juist ook naar dat van anderen. Wat wij hebben ontvangen aan geld, talenten, bezit, inzicht, wijsheid, genade is niet alleen voor onszelf, maar juist ook om anderen kennis te laten maken met Gods barmhartigheid. Dat is dus iets anders dan zoveel mogelijk je eigen belangen verdedigen als christen.

Het is de ultieme tegenstelling van wij/zij-denken. De vraag voor elke christen, voor elke kerk, voor elke christelijke politieke partij en vooral ook voor mezelf is dan: Stel ik de ‘heidenen’ in staat God te loven voor zijn goedheid?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *