Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Hoe heilig je een naam? (Onze Vader #3)

Een reactie plaatsen

Hoe heilig je een naam? Bij de geboorte van een kind is er dat moment dat je als ouders voor het eerst vertelt hoe je kindje heet. De naam die je samen hebt uitgezocht, wordt opeens hardop gezegd. Je vertelt het anderen, het is openbaar. Ik heb het de eerste weken ook vaak gefluisterd: Dit is je naam, zo heet jij. Opeens heeft een naam betekenis, inhoud. Eerst omdat je hem bedacht hebt voor je kindje. Daarna, als de baby geboren is, omdat er opeens een kindje in die naam zit.

Ik ben mijn ouders dankbaar voor mijn naam. Matthijs betekent geschenk van God. Ik ben me ervan bewust dat er mensen zijn voor wie ik een geschenk van God ben. En ik wil het ook zijn voor veel mensen. Het is een naam met betekenis. Een naam die ik graag met me meedraag.

Gods naam zegt iets over wie Hij is. Als je op internet zoekt zijn er veel diepgravende studies te vinden over de naam van God, over de naam van Jezus. Het staat ergens voor, heeft betekenis. Gods naam staat voor wie Hij is.

Totaal anders

Maar hoe heilig je een naam? Ik heb altijd geleerd dat ‘heiligen’ betekent ‘apart zetten’, afzonderen. Iets wordt afgezonderd omdat het anders is, of omdat het een bepaald doel moet dienen. Het volk Israël werd geheiligd, omdat God er een bepaald doel mee wilde bereiken. Borden werden geheiligd om in de tempel gebruikt te worden.

Dat God heilig is, betekent dan dat Hij totaal anders is dan alles wat we kennen, apart van alles, helemaal buiten zijn schepping. God is de onkenbare, omdat hij niet te bevatten is voor mensen. Hij laat zich kennen in zijn woord, met name in het leven en spreken van Jezus. Maar God is niet zijn boek. Hij is altijd meer dan wat we ook maar bedenken om hem te beschrijven.

Ontzagwekkend

De heiligheid van God heeft ook te maken met ontzag. Gods heiligheid wordt vaak gebruikt als term voor de ontzagwekkendheid van God. Johnny Cash zei ooit: “Mijn armen zijn te kort om met God te kunnen boksen.” Dit zei hij aan het eind van zijn leven, halfblind, in een rolstoel, na de dood van zijn vrouw June, als antwoord op de vraag of hij ooit boos was op God. Ik heb soms enorme zin om ruzie te maken met God. Maar het is enorm frustrerend om ruzie te maken met degene die altijd gelijk heeft.

God is ontzagwekkend. Omdat Hij niet te bevatten is. Omdat Hij groter is dan zijn schepping. God is ontzagwekkend omdat Hij zich niet aan onze regels houdt. Ik probeer vaak God dichterbij te brengen, omdat ik hem persoonlijker wil leren kennen. Ik kan echter niet ontkennen dat ik een tekening ben die een relatie probeert op te bouwen met de tekenaar. Een van de meest populaire quotes uit de boeken van Narnia gaat hierover: “No, Aslan isn’t safe. But he’s good.”

Inhoud geven

Hoe heilig je een naam? Volgens mij door hem inhoud te geven. Ik heilig Gods naam door hem inhoud te geven in wat ik doe. Door te beseffen dat alles wat ik over God zeg hem tekort doet. Gods naam heiligen betekent voor mij dat ik oppas met wat ik in zijn naam zeg. Vanuit het besef dat God totaal anders is dan alles wat ik weet. Dat God veel groter is dan wat ik ook maar uit de Bijbel haal.

Gods naam inhoud geven betekent voor mij staan voor wie Hij is. Proberen te leven zoals Jezus leefde. Beseffen waar ik het niet kan en ik hulp nodig heb. Iets van hem te laten zien aan anderen. Soms door het hardop te zeggen: Dit is God. Soms door het zacht te fluisteren: God, dit is toch uw naam, ‘Ik ben er’?

 

Dit is deel 3 in een serie blogs over het Onze Vader. Geen Bijbelstudie, achtergrondzoektocht, bronnenanalyse, verklaringen of uitleggingen. Wel: het Onze Vader voor mezelf dichterbij brengen door gewoon wat gedachten bij de verzen aan te laten haken. De andere delen: Onze Vader in de hemel. Laat Uw naam geheiligd worden. Laat Uw Koninkrijk komen en laat uw wil gedaan worden, op aarde zoals in de hemel. Geef ons vandaag het brood dat we nodig hebben. Vergeef ons onze schulden, zoals ook wij hebben vergeven wie ons iets schuldig was. Breng ons niet in beproeving, maar red ons uit de greep van het kwaad. Want aan u behoort het koningschap, de macht en de majesteit tot in eeuwigheid. Amen.

 

(Fotocredit: Robert Occhialini, creative commons)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *