Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Groen sprietje tussen droge stoppels

Hel, zondebesef en het Koninkrijk (deel 2)

Een reactie plaatsen

“Het goede nieuws van Jezus is breder, mooier en dieper. Onze uitdaging is dat plaatje voor mensen te schilderen.” Dat schreef ik in mijn vorige blog over zondebesef en evangelisatie. Ik schreef dat mensen vaak geen zondebesef hebben en dat het schadelijk is daar dan alsnog op te blijven hameren. Vandaag ga ik mijn eigen uitdaging aan en wil ik iets laten zien van: Wat dan wel?

Ik moet eerlijk bekennen dat het voor mij ook echt een uitdaging is. Ik ben van nature kritisch en soms pessimistisch ingesteld, dus ik zie al snel wat er mis is, wat niet goed gaat en wat verbeterd zou moeten worden. De boodschap van zonde is ook voor mij makkelijker, omdat ik die al zo vaak gehoord heb. Eeuwenlang is de nadruk op zonde en verlossing gelegd. Ellende, verlossing, dankbaarheid. Zonder ellende geen dankbaarheid.

Kom tot inkeer, want…

Jezus predikte niet de hel en Jezus hamerde niet op zonde. Dat alleen al is een goede reden om verder te kijken naar hoe wij in deze tijd Jezus’ boodschap schilderen. Zeker, Jezus’ boodschap begon vaak met: “Kom tot inkeer.” Maar dat werd niet gevolgd door een “Anders ga je naar de hel.” Het werd zelfs niet gevolgd door een “Want dan kom je in de hemel.” Nee, Jezus riep: “Kom tot inkeer, want het Koninkrijk van God is nabij.” En dat is bij uitstek een boodschap voor de postmoderne mens, die aansluiting zoekt, ervaring, geborgenheid. We doen het evangelie geen geweld aan als we aansluiten bij waar mensen in hun eigen leven staan.

Uiteindelijk was dat Koninkrijk niet meer slechts nabij, maar is het ook gekomen. Dat Koninkrijk is wat ik mensen wil schilderen, dat Koninkrijk is de kern van Jezus’ boodschap. En ja, het wordt ook gekenmerkt door vergeving van zonde en dat is een belangrijke kern. Maar dat niet alleen. Jezus predikte liefde. Jezus vertelde over het goede, in plaats van het kwade. Hij schilderde zijn Koninkrijk in termen van genezing, rust, liefde. Jezus wees mensen op zichzelf. Hij bergt de belofte van God in zich. Jezus kwam op aarde om te genezen, om te bevrijden, om te redden, om naast je te staan. Van schuld, schaamte, angst, ziekte, eenzaamheid. Of ín ziekte en eenzaamheid. Jezus sloot in woorden en daden aan bij de levens van de mensen die Hij ontmoette.

Hoopverleners

Theo van den Heuvel, toen mijn baas bij AIA, zei ooit dat christenen geen hulpverleners zijn, maar hoopverleners. Wat is die hoop dan? Het eerste wat bij me opkomt is de hoop dat het echt beter wordt. Dat er ooit een einde komt aan alles wat ons tegenstaat in deze wereld. Dat er herstel is, dat er rechtvaardigheid zal heersen. Persoonlijke levens worden in ere hersteld en mensen komen tot hun recht. Het kwaad wint niet, het cynisme wint niet, ellende wint niet. Rob Bell noemde zijn boek over de hel niet voor niets Love Wins. En omdat het Koninkrijk er al is, is het niet alleen een boodschap voor een verre toekomst, maar ook voor het nu.

Als we hoopverleners zijn, betekent dat dat we een rol hebben in dat Koninkrijk. Mark de Boer schrijft in zijn boek Nooit meer evangeliseren dat christenen in deze wereld niet een anti-cultuur moeten vormen, maar een contrastcultuur. Geen christenen die overal tegenin gaan, maar christenen die laten zien waar zij voor staan en daarin toch anders zijn. Op plekken van dood, brengen christenen leven. Op plekken van geweld en haat, brengen christenen een boodschap van solidariteit en vrede. Tussen vreemdelingen brengen christenen aansluiting en aanvaarding. Of laat ik het anders zeggen. Op plekken van dood, brengt Jezus leven. Op plekken van geweld en haat, brengt Jezus solidariteit en vrede. Tussen vreemdelingen brengt Jezus aansluiting en aanvaarding. Christenen vertegenwoordigen Jezus en Zijn Koninkrijk.

We hebben dan ook juist een boodschap voor mensen die niet het idee hebben dat ze zondig zijn. Een boodschap over een Koninkrijk waar mensen volledig tot hun recht kunnen komen, waar mensen geliefd zijn en waar alles wat je bent en wat je kunt, ingezet wordt om het goede te brengen. Waar je niet eerst afgebroken hoeft te worden om te worden opgebouwd. Het is het Koninkrijk van je eigen waarde kennen en daarmee anderen tot zegen kunnen zijn. Het is het Koninkrijk van Jezus, de Levenbrenger, de Vervuller, de Bekrachtigende, de Aanvaardende, de Contrasterende, de Groeigever.

***

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe blogs die ik schrijf? Vul hiernaast rechts je e-mailadres in bij ‘Volg deze blog’ en je krijgt automatisch een mailtje als ik iets nieuws plaats.

(Fotocredit: Renato Giordanelli, creative commons)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *