Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Je bent welkom

Een reactie plaatsen

Ik ben niet zo van de jaaroverzichten. Mijn rss-reader was de afgelopen twee weken gevuld met blogs die terugkeken en data en cijfertjes deelden. Dat spreekt me niet zo aan. Wat me wel aanspreekt is het nieuwe jaar goed beginnen. Een statement maken. (Niet te verwarren met goede voornemens!) Daarom wil ik in deze eerste blog van het jaar iets tegen je zeggen.

Je bent welkom.

Je bent welkom op mijn blog.

Je bent welkom in deze bescheiden online community die ik en de lezers vormen. Ik heet je welkom, omdat ik geloof dat God je welkom heet.

Je bent welkom, hoe je ook bent, wie je ook bent. Je bent welkom als je al een tijd het gevoel hebt dat je leven mislukt is. Als je keer op keer faalt en je niet meer weet wat nu.

Je bent welkom als de mensen om je heen je maar raar vinden. Een nerd, een loser, een vreemdeling. Als dit de enige plek is waar je welkom geheten wordt. Als iedereen je duidelijk maakt dat je er niet bij hoort.

Je bent welkom als je worstelt met jezelf. Met je verlangens, geaardheid, geloof, familie. Met je fouten, zonden, karaktereigenschappen, hoogmoed. Als je niet meer weet wie je nou eigenlijk bent.

Je bent welkom als je het zicht op God kwijt bent. Als de mensen waar je bang voor bent de christenen zijn. Als de kerk geen boodschap voor je heeft of je al lang niet meer gehoord wordt.

Je bent welkom als je je herkent in de jongste zoon uit het verhaal van Jezus. Als je je herkent in de oudste zoon, in de hoer, de tollenaar, de Farizeeër. In Petrus of in Tomas, in Nicodemus of in Saulus. Als je je soms een Timoteüs voelt of je nog steeds wacht op je barmhartige Samaritaan.

Plek

Ik heet je welkom, omdat ik geloof dat God je welkom heet. Bij Hem is plek voor de mislukkeling, omdat het Hem niet gaat om wat je doet. Bij Hem is plek voor de zondaar, omdat bij Hem vergeving is. Bij Hem is plek voor de gekwetste en beschadigde, omdat er genezing is in de liefde van God. Bij Hem is plek voor de verrader, de Farizeeër, de dader, omdat er bij Hem steeds een nieuwe kans is.

Een woord van waarschuwing echter. God heet je welkom, onvoorwaardelijk, hoe je ook bent, wie je ook bent. Maar je kunt niet in de zon zitten zonder schaduw te zien. Je kunt ook niet in de zon zitten zonder bruin te worden. Zo kun je niet dicht bij God zijn zonder je schaduwen te zien, maar ook niet zonder mooier te worden. Het een gaat hand in hand met het ander. Maar het is het waard.

Ik hoop en bid dat mijn blog een plek voor je zal zijn waar je meer zicht op Gods liefde krijgt. Waar je je welkom zult voelen. Waar God je genezing, vergeving, een nieuwe blik, een nieuwe toekomst geeft. Ik blijf schrijven. God blijft sowieso aan het werk in deze wereld. Je bent welkom.

 

(PS: ik zit nu ook op Twitter)

(Fotocredit: Chris, creative commons)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *