Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Zware lasten banner

De menselijke Jezus: Jezus maakt ruzie

Een reactie plaatsen

De spanning bouwt zich langzaam op in de Bijbel. In het begin zijn de geestelijk leiders van die tijd (Farizeeën, Sadduceeën, Schriftgeleerden, priesters) gefascineerd door die nieuwe rabbi. Net als bij Johannes de Doper komen ze eens kijken wat deze man allemaal verkondigt. Wat ze horen bevalt ze totaal niet en dat is het begin van een lange vete. Jezus had het niet zo op de Farizeeën (of misschien had Hij het vooral niet op waar ze voor stonden) en dat was wederzijds. Gedurende de tijd dat Jezus als prediker rondloopt escaleert het conflict steeds verder, tot het in Matteüs 23 tot uitbarsting komt.

Gekmakend

Vanuit de geestelijk leiders gezien moet Jezus irritant, wijsneuzig, lomp en volks zijn geweest. Hij ontwijkt hun vragen, legt hun hypocrisie bloot en laat hen in vertwijfeling achter. Jezus moet af en toe behoorlijk eigenwijs overgekomen zijn. Nadat Hij met een zweep de tempel heeft leeggeveegd, wordt Hij bejubeld door het volk (Matteüs 21 vers 15 en 16). Kinderen hebben het lef om Jezus Zoon van David te noemen, een volstrekt ongepaste titel als je niet gelooft dat Hij de messias is. De priesters trekken aan de bel: “Hoort u eigenlijk wel wat ze allemaal over u roepen?” Ik kan me voorstellen dat Jezus wel genoot van de commotie, want zijn antwoord klinkt bijna opgewekt: “Jazeker!” Vervolgens haalt Hij een losse Bijbeltekst aan (en trekt hem uit de context): “Hebt u dan nooit gelezen: ‘Door de mond van kinderen en zuigelingen heeft u zich een loflied laten zingen’?” Gekmakend!

En dan volgt in vers 17 een klein detail dat we een aantal keer tegenkomen en dat ik echt fantastisch vind. “Zo liet hij hen staan en hij ging de stad uit.” Het wordt meerdere keren genoemd: Jezus laat hen staan. Het is de ultieme reactie na een oneliner. Jezus zegt iets heftigs en bam: hij laat hen staan, draait zich om en vertrekt. En het gebeurt ook andersom, als zijn uitdagers het even niet meer weten: “Ze waren zeer verbaasd toen ze dit hoorden. Ze lieten hem staan en gingen weg.” Bam!

Passie

En zo gaat de vete verder. De geestelijk leiders proberen Jezus uit de tent te lokken, Jezus ageert tegen hun boodschap en het geheel eindigt met moordplannen aan de ene kant en een scherpe veroordeling aan de andere kant. Als je die laatste uithaal van Jezus in Matteüs 23 leest, ligt die toch behoorlijk dicht bij een scheldpartij! Het is de climax van Jezus’ ruzie met Farizeeën, Schriftgeleerden, Sadduceeën en priesters.

Voor mij laat die frustratie, die woede, iets van Jezus’ passie zien. Van zijn drijfveer. Hij valt de religieuze leiders aan omdat ze anderen een zware last van regels en veroordeling op de schouders leggen. Jezus kan het niet hebben dat zijn mensen, al die mannen en vrouwen en kinderen die Hem graag willen volgen, die de God van Abraham en Mozes willen dienen, ingesnoerd worden in regels, wetten, dit-mag-niet, dit-valt-wel-binnen-de-regels-en-dit-niet-meer. Terwijl die leiders zelf geen oog hebben voor wat in de wet uiteindelijk zwaarder weegt: recht, barmhartigheid en trouw.

Jezus was diep begaan met mensen. Hij zwakte de wet niet af, maar kon het ook niet hebben dat het werd verdraaid, dat het mensen verstikte tot het een parodie werd van hoe het was bedoeld: God liefhebben en je naaste liefhebben. Het maakt Jezus woedend en Hij gaat er vol tegenin. Zijn mensen, zijn schepsels, liggen onder vuur van krachten die verdraaien, verstikken, lasten opleggen en uit bewogenheid moet Hij daarom spreken. Waar Jezus in andere situaties vaak in zachtmoedigheid laat zien ‘Dit is hoe het gaat in mijn Koninkrijk’, laat Hij het hier zien in verontwaardiging. Voor mij is het een passie die Jezus dichter bij mijn hart brengt.

 

Dit is deel twee in een serie over de menselijke Jezus. Lees ook deel één over Jezus als revolutionair. Ik ben op zoek naar hoe Jezus als mens was, omdat ik worstel met dat idee. Jezus en God zijn voor mij altijd heilige, ongrijpbare personen geweest. Om Jezus dichterbij te brengen, ga ik op zoek naar wat Jezus voor mij als mens herkenbaar maakt.

(Fotocredit: Ali Elangasinghe, creative commons)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *