Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Jongeren willen meer

God wil dat ik goed leef en me goed voel? Jongeren (en ik) verlangen naar meer.

Een reactie plaatsen

Jongeren hunkeren naar radicaliteit, maar vinden het maar weinig in kerken. Jongeren hunkeren naar authentieke voorbeeldfiguren, maar vinden die vaak maar weinig in kerken.

Een groot onderzoek omschrijft het geloof van veel Amerikaanse jongeren als moralistic therapeutic deism. Oftewel: moralistisch therapeutisch deïsme (een briljante vertaling, al zeg ik het zelf).

Het betekent dat voor deze tieners de kern van hun geloof is:

  • een goed persoon zijn (moralistisch)
  • een manier om jezelf beter te voelen (therapeutisch)
  • het besef dat God bestaat (deïsme), hoewel deze God zich nauwelijks bemoeit met het dagelijks leven.

Kort gezegd: het geloof helpt me te beseffen dat God er is, dat ik goed moet doen en dat ik me goed kan voelen.

Twee factoren

Jongeren hebben dit MTD-geloof niet van zichzelf. Of eigenlijk maar deels van zichzelf.

Het is natuurlijk ook de levensfase waar ze in zitten. Een tienerbrein kan nog moeilijk abstract denken en richt zich daarom snel op praktisch gedrag. Bovendien is het brein vooral ik-gericht, waardoor tieners nogal overtuigd kunnen zijn van het idee dat de wereld er is om hun leven prettiger te maken.

Maar een tweede belangrijke factor is het geloof dat ze vanuit de kerk, ouders en anderen meekrijgen. Ook daar klinkt blijkbaar vaak een moralistische, therapeutisch, deïstische boventoon. En, eerlijk is eerlijk, als ik door mijn blogs scroll, klink ik af en toe ook als een therapeut.

Er is meer

Het gaat dus niet alleen om jongeren. Moralistic therapeutic deism is een groter probleem. Zeker, het levert kerkgangers op die goed leven en zich goed voelen. Prima de luxe. Maar het levert ook lichtgewicht gelovigen op, die wegdrijven van geloof en kerk op het moment dat iets anders langskomt dat ook goed voelt. Of die lekker blijven, maar lauw zijn.

Ik geloof echter dat er meer is. Hoe weet ik dat? Omdat ik zelf ook bezig was met proberen goed te doen en me goed te voelen. Met hopen dat God zich verder niet te veel met me zou bemoeien. Ik heb ontdekt dat er meer is. Dat er meer mag zijn, of eigenlijk moet zijn, in het leven van een gelovige.

Waarom? Omdat jongeren hunkeren naar radicaliteit. Ze verlangen naar het besef dat ze impact hebben op de wereld. Omdat ze voorbeeldfiguren nodig hebben. Uit recent onderzoek van EO BEAM en Alpha Youth blijkt dat 98% (!) van de jongeren in de kerk verhalen mist van anderen die twijfelen. In het MTD-geloof is maar weinig ruimte voor niet goed leven of je even niet lekker voelen.

Wat dan?

Je raadt het misschien al: Jesus is the answer…

Er zijn drie dingen nodig om van MTD naar een dieper en krachtiger geloof te komen. Voor jongeren, maar ook voor ouderen die in hetzelfde schuitje zitten.

  1. Meer Jezus, minder abstracte geloofsovertuigingen
    Geloven als relatie met Jezus die spreekt en leeft en schuurt en knaagt en zwijgt en liefheeft en werkt en uitnodigt mee te werken, biedt jongeren authenticiteit, doel, radicaliteit.
  2. Meer Gods verhaal, minder specifieke formules of formuleringen
    Elke Jezus-volger leeft in het grote verhaal van God voor de mensen dat begon bij ‘Laat ons mensen maken…’ en via ‘Zie, ik maak alle dingen nieuw’ eeuwig doorgaat. Vertellen over dat verhaal is belangrijker dan specifieke formuleringen of belijdenissen.
  3. Meer hier en nu, minder hiernamaals
    Verlossing is meer dan een kaartje voor de hemel. De verlossing van Jezus is een uitnodiging voor een nieuwe manier van leven in het nu.

 

Er is goed nieuws. Het gaat goed met de kerken in het onderzoek die niet bezig waren met moralistische, therapeutische, deïstische uiteenzettingen, maar meer met Jezus, een groter verhaal en het hier en nu. Ze blijken levendiger te zijn en beter in staat jongeren uit te nodigen en uit te dagen.

In zo’n kerk wil ik Jezus volgen. Zo’n leven wil ik leiden. Zo’n voorbeeld wil ik zijn voor de generaties onder mij.

 

(Fotocredit: Yeshi Kangrang)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.