Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

De menselijke Jezus: Jezus is van iedereen

Een reactie plaatsen

Jezus was als mens letterlijk heel grijpbaar. Hij werd meegenomen naar feestjes, begrafenissen, zieke mensen, maaltijden, de tempel. “Jezus, kom bij mij eten. Er zijn wat mensen die ik aan je voor wil stellen.” Er zijn momenten dat het lijkt of Jezus geleefd wordt. Dan trekt Hij zich terug en zoekt afzondering, maar wordt alles gedwarsboomd door mensen die Hem nalopen en opzoeken. Jezus lijkt af en toe publiek bezit: Jezus help mij, Jezus kom mee, Jezus doe dit. Het was een direct gevolg van zijn menselijkheid: Jezus was tastbaar.

Uiteenlopende antwoorden

Bovendien stelde Hij zich bloot aan wat mensen van Hem vonden. In zijn geboortestreek was Hij vooral de zoon van de timmerman. Op andere plekken brengen mensen Hem boos buiten de stad om Hem te stenigen. Hij vraagt aan zijn volgelingen: Wie zeggen de mensen dat ik ben? Er komen uiteenlopende antwoorden; mensen hadden zo hun ideeën over Hem.

Dat Jezus menselijk was betekende voor bijvoorbeeld zijn moeder dat ze Hem los moest laten. Hij had andere doelen dan zij. Zo ook de discipelen. Zij kwamen met Jezus in situaties en bij mensen terecht waar ze uit zichzelf liever niet waren gekomen. Jezus ging zijn eigen gang en zijn volgelingen volgden Hem. Zij hadden geen vat op Hem, maar ook zijn vijanden hadden geen vat op Hem.

Hem beschermen

Vaak menen christenen een soort alleenrecht te hebben op het spreken over Jezus. Iemand anders die daar iets over zegt en niet gelovig is, of een andere mening heeft doet dan al snel aan ‘godslastering’. We willen Jezus in onze eigen wereld houden, Hem beschermen, zoals Petrus Jezus wilde beschermen tegen zijn lijden. Bang dat mensen iets anders over Hem zeggen dan wij geloven.

Soms denk ik dat de opdracht onszelf de wereld in te sturen ook voor Jezus geldt. Hij was er voor iedereen en Hij is er nog steeds voor iedereen. Dat betekent dat we Hem niet voor onszelf kunnen houden. Jezus maakt iets los bij mensen, of ze nu geloven of niet. Waarom zou een atheïstische kunstenaar niets over Hem mogen zeggen, hoe ongemakkelijk dat voor ons ook kan zijn, gewoon omdat het verhaal van Jezus hem ook iets doet, positief of negatief. As het oprecht is en niet kwetsend bedoeld is, is dat geen bedreiging, maar een uitnodiging tot gesprek.

Als we geloven dat het christelijk geloof rond een persoon draait en niet rond dogma’s of leerstellingen, worden dingen opeens beweeglijker. We hebben geen vat op Jezus en dat is oké. Jezus doet wat met je en dat geldt niet alleen voor christenen.

Ontmoetingen

Ik denk dat we Jezus moeten loslaten. We hoeven Hem niet te verdedigen of te beschermen. En ik denk dat we Jezus moeten vasthouden. De Jezus zoals ik Hem ken, de Jezus zoals ik Hem in de Bijbel tegenkom, is het houvast voor mijn leven. Dat blijft staan. Dat is de Jezus die ik graag aan mensen wil laten zien.

Christenen hebben Jezus niet in hun broekzak. We kennen Hem uit de Bijbel, maar tegelijk snappen we zoveel nog niet. Jezus is groter dan onze wereld. Hij is niet een set dogma’s, Hij is een persoon die handelt. Onze taak is niet Hem te verdedigen, onze taak is om mensen Jezus te laten ontmoeten. Ze niet aanvallen waar hun ideeën tegenover onze waarheden staan, maar ze laten zien wie Jezus is. Je kent Hem wel, die man die zei dat Hij de Waarheid is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *