Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Jezus als revolutionair

De menselijke Jezus: Jezus als revolutionair

Een reactie plaatsen

Een dag uit het leven van Jezus: Jezus houdt een preek op een berg, staat op het punt in de boot te stappen, geneest een zieke, stapt daarna toch in de boot, valt in slaap, wordt wakker, stilt de storm, gaat aan land, geneest twee bezetenen, wordt weggestuurd, gaat weer in de boot, komt weer terug, loopt Matteüs tegen het lijf en eet ’s avonds in Matteüs’ huis met tollenaars en zondaars, waar Hij een groepje Farizeeërs terechtwijst om hun gemopper. Drukke dag, zou je zeggen. Matteüs vertelt het of het allemaal op één dag gebeurd is. Als je Matteüs 1 t/m 9 in één ruk doorleest heeft het verhaal enorm veel vaart. En met die vaart lijkt Matteüs één ding te willen benadrukken: hier gebeuren revolutionaire dingen.

De menselijke Jezus

Deze blog is deel 1 van een serie over de menselijke Jezus (zoals beloofd). Ik ben op zoek naar hoe Jezus als mens was, omdat ik worstel met dat idee. Jezus en God zijn voor mij altijd heilige, ongrijpbare personen geweest. Ik schreef eerder:

Jezus is echter. Reëler. Hij komt dichtbij. Hij is een mens en dat betekent dat ik opeens een persoonlijke relatie met een mens aan moet gaan. Slik. Daar ben ik namelijk niet zo goed in.

Om Jezus dichterbij te brengen, ga ik op zoek naar wat Jezus voor mij als mens herkenbaar maakt. Ik besef dat deze serie daarmee eenzijdig op menselijke dingen gericht is. Dat doe ik niet om zijn goddelijkheid te ontkennen, maar om mij uit mijn eenzijdig geestelijke beeld te trekken. Dat is het doel van deze serie, dat was de reden dat ik Matteüs in één ruk doorlas en dat brengt me terug bij Jezus’ drukke dag.

Revolutionaire woorden

Jezus is een man met een missie. Hij doet revolutionaire dingen en door de vaart in het verhaal wordt het duidelijk: zijn nieuwe Koninkrijk is onstuitbaar. Jezus preekt op een berg en het zijn radicale woorden. Soms beseffen we het niet, maar niemand wist nog wat Jezus zou gaan doen. Als je erbij was geweest, zou je iemand horen die zegt: “Ik wil dat je heiliger leeft dan die mensen die je nu als heilig beschouwt, dat allemaal niet in het openbaar doet en je daarbij ook nog eens geen zorgen maakt, omdat mijn Vader van je houdt.” Hij riep mensen op volmaakt te zijn, zonder dat ze wisten dat Hij zou sterven omdat ze niet volmaakt konden zijn. Jezus stelde een revolutionair andere orde voor.

Het grote Nieuwe

Na die toespraak gaat Jezus de berg af, doet wonderen, praat met jan en alleman en stelt een heiden als voorbeeld voor hoe het moet. Aan het eind van de dag eet Hij tevreden in Matteüs huis met tollenaars en zondaars. Als hem gevraagd wordt waarom Hij niet vast, zegt Hij doodleuk: “Je stopt nieuwe wijn niet in oude zakken.” Met andere woorden: Wat hier gebeurt, wat Ik vandaag begonnen ben, is radicaal anders dan alles wat er tot nu toe was. Gods Koninkrijk is onstuitbaar en het oude is niet meer van toepassing. Het grote Nieuwe is hier.

Onstuitbaar

Ik moest denken aan het bekende lied van een jonge Bob Dylan:

Your old road is rapidly agin’
Please get out of the new one, if you can’t lend your hand
For the times they are a-changin’

Het beeld van Jezus als revolutionair, Jezus als man met een missie, brengt Hem voor mij dichterbij. Jezus zegt: dit is hoe het gaat in mijn Koninkrijk; als je niet mee wilt helpen, ga dan aan de kant, want we gaan sowieso door. Opeens roepen de oude woorden van de Bijbel een totaal nieuwe opwinding in me op. Jezus is revolutionair, Hij is dynamisch. Hij houdt een preek waarin Hij zegt: We gaan het totaal anders doen. En vervolgens stapt Hij van de preekstoel en doet het totaal anders. Hij houdt het niet bij woorden.

Ik wil daar deel van uitmaken, van die beweging van Jezus. Hij zegt: We gaan het totaal anders doen. Hij laat zien: Wat Ik hier begin, gaat nooit meer weg. Het is onstuitbaar. Doe mee. Laat alle oude structuren die je vastzetten achter en volg mij.

En dan begint het pas.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *