Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

foto bij blog rust sabbat

Rust vinden in God? Hoe dan?

Een reactie plaatsen

Stel je voor: Je bent Adam of Eva. Het is de eerste morgen van je leven. Gisteren ben je door God gemaakt en kreeg je zijn opdracht mee: Wees vruchtbaar, zorg voor de schepping. Nu word je voor het eerst wakker, naast de mooiste man of vrouw ter wereld en dit is wat God tegen je zegt: “Zo, de eerste dag van je nieuwe job. Welkom bij de club! Klaar voor? Mooi, dan beginnen we vandaag met een vrije dag. Ik rust mee!”

Voor de Joden is het een belangrijk feit dat God rustte op de zevende dag en dat dat de eerste dag voor de mens was. Werk vloeit voort uit rust, niet andersom. Je rust niet van je werk, maar je rust eerst, en van daaruit kun je werken.

Sabbatsmaal

Vorige week schreef ik over Gods gebod voor chronische rust. De laatste jaren probeer ik met mijn gezin te sabbat te vieren. Dat doen we door een sabbatsmaal op vrijdagavond en door proberen sabbatsrust inhoud te geven. Daarover gaat deze blog.

foto rust sabbatsmaalHet belangrijkste ritueel tijdens ons sabbatsmaal (overgenomen van de Joden en aangepast aan wat wij de belangrijkste symboliek vinden) is het aansteken van twee kaarsen en het ronddelen van brood en wijn. Over de symboliek van de kaarsen schreef ik al eerder. De twee kaarsen staan symbool voor God als Schepper en God als Verlosser. Het brood verwijst naar het manna in de woestijn en verwijst naar God als Voorziener. De wijn staat voor de rijkdom en overvloed van God.

En daar zit voor mij de schoonheid van dit Joodse ritueel. Ik kan rust vinden omdat God mijn Schepper, Redder en Voorziener is. God houdt van mij, heeft mij gemaakt en ik hoef niets te verdienen, niets te doen, niets te bereiken. Niet mijn prestaties zijn mijn identiteit, maar God. Sabbat herinnert mij er elke week aan: Ik ben afhankelijk van God en dat is goed nieuws.

Tegenculturele rust

De Bijbel zegt ook dat God de sabbat bedoelde als teken van het anders-zijn van Israël. De sabbat is tegencultureel, ook in deze tijd. Mensen snakken naar rust. Zie: mindfulness, de Flow, zen-cursussen. De rust van de sabbat is echter anders. De rust van mindfulness bestaat eruit dat je jezelf leegmaakt. De rust van de Bijbel daagt je uit je te laten vullen. Je vindt rust in iemand, in God.

Daarom vier ik een sabbat en hou ik de avond en zaterdag na dat sabbatsmaal zoveel mogelijk vrij: om verplicht rust te nemen, omdat mijn leven bedoeld is om anders te zijn, om elke week weer te connecten met wie God is. Het is een markering van werk naar rust. De blik op God zet me op m’n plek: het hangt niet van mij af en mijn identiteit zit niet in wat ik doe.

Praktisch

En praktisch? Hoe vullen wij de zaterdag in, zonder wettisch te worden over wat wel en niet mag? Dat is nog in ontwikkeling. Wat me helpt is dat de Bijbel drie directe geboden over sabbat kent. De meeste Joodse rituelen rond de het sabbatsmaal en de sabbat, hoe mooi en diep ook, zijn buiten-Bijbels (niet altijd on-Bijbels!) en in de loop van de eeuwen ontstaan. De drie directe voorschriften van God geven mij echter aanwijzingen hoe je rust houdt met God, praktisch. Het zijn: stop met werken, zoek God, vier samen.

De uitdaging is: hoe ga jij dat doen? Stoppen met werken, bijvoorbeeld. Voor mij betekent dat geen e-mail en als het kan zet ik de dataverbinding van mijn telefoon een dag uit (als je me nodig hebt, sms me!). Tijd voor gebed, stil zijn, aanbidding, muziek luisteren, naar buiten met God. Vul maar in hoe jij contact met God hebt. En vier het samen, dat maakt alles leuker. Nodig mensen uit, eet samen, praat over wat je bezighoudt en wat je van God leert. Ga naar de kerk.

Dat is de uitdaging van de sabbat: hoe vind jij rust in God? Belangrijkste tip: vraag het aan God. Een praktisch framework: maak één commitment in de categorieën stoppen met werken, God zoeken, samen vieren. En ga dan (niks)doen!

Deze blog is een bewerking van een preek die ik op 29 december hield in Vineyard Groningen. Je kunt de hele preek (in het Engels, ongeveer 30 minuten) terugluisteren op de site.

 

(Fotocredit: Evgeni Tcherkasski + eigen foto)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.