Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

3 manieren om je medemens meer vrij te laten zijn

Een reactie plaatsen

Soms heb ik een opeens een enorme openbaring van iets dat eigenlijk zo logisch is, dat iedereen het waarschijnlijk al snapt en ik er als laatste achter kom. Dat begon als kleuter met de verbazingwekkende ontdekking dat ik fouten kon maken (Het verhaal gaat dat op een van mijn eerste schooldagen als kind de juf iets aanwees wat ik fout had gedaan en dat ik bij hoog en laag volhield dat dat niet kon, ik maakte namelijk geen fouten) en sinds die tijd komt het regelmatig voor. Laatst klikten er twee dingen in mijn hoofd die daarvoor wel een beetje om elkaar heen zwierven, maar nooit echt verbonden raakten.

Actieve roeping

Er zijn twee dingen waar ik vaak over schrijf op deze blog. Het eerste is dat het Koninkrijk van God gaat over dingen als vergeving, verzoening, heling, rechtvaardigheid, vrijheid, vreugde. Het tweede is dat God mensen gebruikt om zijn Koninkrijk te bouwen. Dat tweede vatte ik redelijk abstract op en mijn grote openbaring was dus ook dit: Waarschijnlijk zo’n beetje als laatste van de christenheid besefte ik dat dit betekent dat God mensen gebruikt om vergeving, verzoening, heling, rechtvaardigheid, vrijheid, vreugde te brengen. Voor een deel wist ik dat wel, natuurlijk. Maar het besef dat dit een actieve roeping betekent voor christen om op deze gebieden actief te zijn drong toen pas echt tot me door.

Vrijheid en aanvaarding

Ik geloof dat Gods liefde gaat over vrijheid en aanvaarding. Voor mezelf vanuit God, maar dan ook vanuit mezelf naar anderen. Het is dus ook onze roeping om liefde, vrijheid en aanvaarding uit te stralen. God brengt vrijheid en ik kan zelf meehelpen aan Gods vrijheid voor anderen. We hebben in de christelijke wereld helaas een lange geschiedenis van kerken, predikers, sektes en gelovigen die de vrijheid van anderen vooral inperkten door manipulatie en controle. Als christenen kunnen we echter andere keuzes maken.

Bij vrijheid brengen denk ik vaak aan grote dingen, die voor mij vooral onhaalbaar lijken. Toch zijn er een aantal basisdingen die vrijheid bij anderen kunnen stimuleren. Ik noem er in deze blog drie. Het gaat dan niet om vrijheid om te doen wat je wilt, maar vrijheid om jezelf te zijn in het geloof.

1. Respecteer de overtuiging van anderen

Maar al te vaak gebruiken we onze eigen overtuiging als maatstaf voor het geloof of het leven van anderen. Eigenlijk zou dit vooral heel logisch moeten zijn, maar ik heb zelf in ieder geval de neiging om anderen af te wijzen omdat ze iets anders geloven dan ik. Natuurlijk kun je erover praten en vragen stellen, zeker als iemand zich op de Bijbel beroept en jij dingen anders leest. Maar uiteindelijk is het zaak je eigen vormen en voorkeuren los te laten en ze niet aan anderen op te leggen. Als iemand een oprechte relatie met Jezus heeft, is God met die persoon bezig.

2. Help anderen zelf God te ontdekken

Gods weg met mensen is voor iedereen verschillend. In plaats van je eigen geloof op iemand te plakken, kun je hem of haar ook stimuleren zelfstandig de Bijbel te lezen, te bidden, een relatie met Jezus te hebben, naar de heilige Geest te luisteren. Afhankelijkheid is voor kinderen, stimuleer anderen niet afhankelijk te zijn als het gaat om hun geestelijk leven. Zo worden ze juist volwassen christenen die niet vastzitten aan anderen voor hun geloof en eigenwaarde.

3. Geef ruimte voor twijfels, fouten en pijn

Vrijheid komt alleen als er ruimte is voor wie je bent en dat is er alleen als je niet hoeft te verbergen wat er misgaat. Praat eerlijk over twijfels, ongeloof, fouten, mislukkingen en pijn. Zodra mensen hun mislukking weg moeten stoppen doen ze zich voor als iemand die ze niet zijn en raken ze hierin bekneld. Ook in je eigen pijn en moeite kun je ruimte bieden voor anderen die met andere dingen worstelen. Iemand zei eens: “Hard is not relative. Hard is hard. There is no harder, there is just hard.”

 

Als we met elkaar in onze relaties en in onze kerken op zoek gaan naar Gods vrijheid voor onszelf en voor anderen, geloof ik dat we sterker zullen worden. Dat we eenheid kunnen vinden in alle diversiteit en daarmee iets laten zien. Vrijheid is op zich al goed om na te streven, maar omdat we er sterker van worden, zullen we ook krachtiger kunnen meebouwen aan wat God aan het doen is.

 

(Fotocredit: Lucio R, creative commons)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *