Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Wandelend stel hand in hand

Wie is de baas in je huwelijk?

5 reacties

Toen ik trouwde had ik het idee dat ik het hoofd van het gezin moest zijn. Ik zou de beslissingen nemen en ik, en ik alleen, was verantwoordelijk voor het welzijn, geluk en geloof van mijzelf, mijn vrouw en mijn eventuele kinderen. Hoe het met de kat zat, was niet helemaal duidelijk, maar daar zou ik ook nog wel een rol in hebben. Ik ben er voor ons huwelijk veel mee bezig geweest en het maakte me onzeker. Hoezo zou ik altijd moeten weten wat het beste was? Hoezo ben ik de baas? Ik ben conflictmijdend en moet soms lang nadenken voor ik weet wat een juiste beslissing was. Zou dat wel goed gaan met ons huwelijk als ik te lang over dingen na moest denken? Of in het geheel niet zou weten wat ik moest doen?

Niet de juiste weg

Mijn idee van hoofd van het gezin zijn kwam uit de Bijbel: bekende teksten over dat vrouwen onderworpen zijn aan hun man et cetera. Het levert vaak het beeld op van de man als de baas in huis. En ik zou weliswaar een goede baas zijn en geen onderdrukker, maar niettemin was ik degene die de keuzes zou moeten maken. Na een korte tijd geprobeerd te hebben de baas te zijn (wat dusdanig slecht lukte, dat ik vermoed dat zelfs de kat niet doorhad dat ik het probeerde) was duidelijk dat op die manier hoofd van mijn gezin zijn in ieder geval niet de juiste weg was. Ik moest leren verantwoordelijkheid te nemen, conflicten aan te gaan en voor iemand te zorgen, maar ik was niet de baas. We zouden het echt samen moeten doen.

Maar hoe zit het dan met al die Bijbelteksten? Ik heb te weinig verstand van Bijbelwetenschappen, context en exegese om daar zelf een geloofwaardige blog over te kunnen bedenken. Een preek van de Amerikaanse voorganger en schrijver Greg Boyd introduceerde echter een andere kijk op dezelfde teksten. Een kijk die mij gezonder en Bijbelser voorkomt dan de ideeën die ik er eerder over had.

Hieronder de preek. Hij duurt ongeveer drie kwartier en er zit veel info in. Boyd spreekt snel en enthousiast, dus het is goed om er even voor te gaan zitten. Mocht je daar niet de tijd voor hebben, dan beschrijf ik onder de video drie dingen die er voor mij uitsprongen.

 

Deze drie dingen sprongen er voor mij uit.

1. Gods ideaal wordt zichtbaar aan het kruis

God heeft een ideaal waar hij mensen naartoe wil brengen. Het kruis is de plek waar Gods ideaal, zijn liefde het meest volmaakt tot uiting komt. Zowel Oudtestamentische wetten als wat er in het Nieuwe Testament geschreven staat, moeten we afmeten aan het ideaal van het kruis.
Soms komt God echter de mens tegemoet op de plek waar die is. Dat betekent dat hij regels geeft die ingaan tegen zijn eigen ideaal, maar wel tegemoetkomen aan de zonde van mensen, om van daaruit met mensen op weg te gaan naar het ideaal. Een voorbeeld geeft Jezus als Hij zegt dat het ideaal van het huwelijk is dat man en vrouw voor altijd bij elkaar zijn, maar dat God vanwege de hardheid van hun hart heeft toegestaan onder bepaalde omstandigheden te scheiden.

2. Het huwelijk moet gezien worden in het licht van het ideaal

Ook wat Paulus schrijft over het huwelijk moet dus gemeten worden aan het ideaal. Dat ideaal van het huwelijk is niet alleen te zien aan het kruis (waar Jezus zich uit liefde opofferde, dat is al revolutionair), maar wordt ook zichtbaar gemaakt in de relatie tussen Adam en Eva voor de zondeval. In zijn woorden over echtscheiding verwijst Jezus zelf naar die tijd voor de zondeval. Voor de zondeval waren zij gelijkwaardige partners, na de zondeval beschrijft God de vloek die er dan op het huwelijk komt: Je zult als vrouw je man begeren (met de associatie van manipuleren) en je zult als man over je vrouw heersen (met de associatie van tirannie). Niet als toonbeeld van hoe het zou moeten, maar als vloek van hoe het voortaan zou zijn. Het ideaal spreekt van een gelijkwaardigheid tussen echtgenoten.

3. Paulus schrijft dat je als man en vrouw elkaars gezag moet aanvaarden

In Efeze 5:21 staat over het huwelijk: “Aanvaard elkaars gezag uit eerbied voor Christus.” Dat is het ideaal en de teksten die volgen laten zie hoe die rol voor mannen en vrouwen ingevuld kan worden. Wat Paulus vervolgens schrijft is een reactie op hoe het er in die tijd en die cultuur aan toe ging: vrouwen waren een soort bezit. Dat moet anders volgens Paulus en dat begint bij het aanvaarden van elkaars gezag. Geen eenzijdige gezagsuitoefening, maar wederzijdse, vrijwillige onderwerping. Voor de vrouw alsof zij de gemeente is die zich onderwerpt aan Jezus, voor de man alsof hij Jezus is die zich onderwerpt aan de kerk. Het ideaal van het kruis is dienend leiderschap dat zo diep gaat dat het uitmondt in zelfopoffering.

Dat is dus mijn taak. Hoofd zijn over mijn vrouw zoals Jezus hoofd was over de kerk: hier komen we weer bij het ideaal zoals God dat aan het kruis heeft laten zien. Hoofd-zijn betekent niet dat jouw wil wet is, hoofd-zijn in de Bijbelse zin betekent dat je jezelf volledig opoffert om het beste in je vrouw naar boven te halen. Dat ik dien, de minste ben en dat ik de gezindheid van Jezus vormgeef in onze relatie. Dat is de gezindheid van Jezus die zijn hemelse voorrechten aflegde en gebruikte om zijn bruid te dienen. Elke andere vorm van hoofd-zijn komt uit de heidense culturen. Het ideaal van de Bijbel voor het huwelijk bestaat uit twee partners die elkaars gezag aanvaarden in gelijkwaardigheid.

 

Natuurlijk is er meer over te zeggen dan deze ene blogpost, maar deze uitleg van Greg Boyd raakt wel een gevoelige snaar bij mij. Niet omdat het erg makkelijk voor mij als man is om niet meer de baas te hoeven zijn of omdat het idee niet meer past bij deze moderne tijd. Wel omdat het mijn rol en rol van mijn vrouw in onze relatie beziet in het licht van waar het om gaat: Jezus en zijn offer. Niet in het licht van uitleg die vooral uit buitenbijbelse culturen lijkt te komen. Als ik lees hoe Jezus in alles wat Hij deed dienend leiderschap liet zien, mensen tegemoetkwam in hun zonde of ongeloof, dan vloekt alles wat neigt naar ‘de baas spelen’ daarmee.

 

(Fotocredit: MTSOfan, creative commons)

5 thoughts on “Wie is de baas in je huwelijk?

  1. heel bijzonder en interessant. ik kan het wel volgen. bedankt voor je samenvatting.

  2. hoi Matthijs,
    bedankt voor je uitleg, ik ben een les aan het voorbereiden over mannen en relaties voor de True You cursus die we gaan geven aan de vrouwen in de kerk. ik ga de video nog luisteren. misschien kom ik er nog op terug.

  3. Mooie blog, Matthijs! Ik denk dat veel echtparen worstelen met de taak/rol in hun huwelijk. Ik denk dat God wil dat we goed voor elkaar zorgen en samen het gezin leiden zoals hij dat in de Bijbel aan ons vertelt. Elkaar ‘vermanen’ in liefde.
    Zowel man als vrouw hebben de taak om elkaar alert te houden hoe ze in het leven staan en of dat in lijn is met de Bijbel. Geen makkelijke taak. Maar, al doende leert men.
    Mijn ervaring is: hoelanger je samen bent, hoe beter je elkaar kent en hoe meer je op 1 lijn komt. MITS je blijft communiceren!
    En veel bidden voor je man/vrouw!

    Groetjes Debbie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *